Open letter to CEO of Eutelsat Communications from 11 Organisations


Mr. Berretta,

We, the International Federation for Justice in China, our associates, and other organisations around the world do hereby make the following request of Eutelsat.

On June 16, 2008, the Paris-based satellite company Eutelsat Communications unlawfully and on false grounds stopped an uncensored TV station, New Tang Dynasty TV (NTDTV), from broadcasting into China on your W5 satellite. The Chinese Communist regime has long wanted to stop this station’s signals. Since it could not accomplish its goal directly, it did the next best thing. It refused to do business with your company, Eutelsat, even though you had contracted to carry NTDTV’s signal, until Eutelsat abrogated its contract.

As you already know, Reporters Without Borders recorded a conversation and released a transcript of that recording, in which a Chinese interlocutor, claiming to be a Director in China’s Central Propaganda Department, called a key official at Eutelsat's Beijing office. The official confirmed that the signals were turned off deliberately; that your company alleged that your transponder was broken when it really was not. “It was a political decision and a ‘very friendly message’ to the Chinese regime…” Not only was there no technical failure; there is even a back up system in place in case of failure. In addition, BBG left W5, making more room available.

After you made your decision, you reported to the Chinese Ambassador to Italy, Sun Yuxi. An investigator with special status phoned Sun Yuxi with regard to this issue. The conversation confirmed that the CCP played a major role in the incident. Ambassador Sun admitted, “After turning off the signal, they [Eutelsat] specifically asked someone to tell my Science and Technology Attaché and pass the message to me, saying that the Ambassador has mentioned several times to us about this issue, and we have handled it now. i.e. Well, from their work, they will no longer have Falun ... anything related to Falun Gong. … Since they have got rid of this, we also endorsed them, and told them never touch this again. They should cooperate with us, should do well in promoting China positively. They [meaning Eutelsat] also apologized again and again and assured us that they would never let such kind of thing happen in the future.”

In order to get more business, Eutelsat has proudly kowtowed to the Chinese regime’s enticement and shut off this independent TV station so that it can no longer advocate freedom and human rights in China; it can no longer provide the Chinese people with truthful and uncensored information. The issue is even more serious since Voice of America and Radio Free Asia’s have not been able to broadcast to China since the beginning of August.

Now that the information has been promulgated world-wide, perhaps you will want to weigh the value of your company’s image, not to mention the values that transcend money. We hope that Eutelsat will resume its contract with NTDTV and even renew it on October 31, 2008. As China’s repression becomes more widely known and more widely condemned, as our children ask us what we did about Communism’s violence, oppression, and inexorable ascendancy, we hope that Eutelsat will be remembered well. For the sake of so many suppressed Chinese people, we hope that they may access truth, rather than propaganda. We hope that Eutelsat will play its part, not kowtow to Communism, not be complicit in the suppression of truth, freedom, and human rights, and resume NTDTV’s signals immediately.

Sincerely,

Signed by

International Federation for Justice in China
Association Agir pour les Droits de l’Homme
Association La Maison Franco-chinoise
Association La Voix de l’Espoir
Association Wen Hui
Conscience Foundation
Da Tang Culture Association
Federation for a Democratic China
Global Mission to Rescue Persecuted Falun Gong Practitioners
Overseas Chinese Democracy Coalition
Taiwan Research Forum of Japan

Links:

Report from RSF:
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=27818 (including a transcript of the recorded conversation)

An article from the international paper The Epoch Times:
http://en.epochtimes.com/news/8-7-12/73340.html

Information about NTDTV in 5 languages:
http://www.ntdtv.com/

The NTDTV Petition:
http://www.ipetitions.com/petition/ntdtv/index.html

A report of the Chinese Ambassador’s recorded comments:
http://www.zhuichaguoji.org/en/index2.php?option=content&task=view&id=184&pop=1&page=0

You are welcome to print and circulate all articles published on Clearharmony and their content, but please quote the source.